Har du fått värdebevis från oss?
Klicka här »

Så skapar du en effektiv kampanj

Customer hjälper dagligen företag att öka värdet på sin kampanj och göra den mer säljbar. Vi kan därför stolt slå oss för bröstet och säga att vi vet hur man skapar en lyckad kampanj! Följ nedanstående tips för att säkerställa att du har en bra kampanj på gång!

1. Droppen som får bägaren att rinna över

Premien ska krydda din kampanj och vara så pass attraktiv, att det faktiskt blir ett köp. Kampanjen skapas ofta för att hjälpa kunden att fatta köpbeslutet, eller köpa fler, fastän det inte var planerat.

2. Relevant premie

Premien ska öka värdet på huvudvaran och vara smörjmedlet som leder till köp och bör därför vara väl målgruppsanpassad. Välj därför en premie som lockar kampanjens målgrupp. Vi har lång erfarenhet vilka som lockas av vad och hjälper dig!

 

3. Rimligt värde på premie

Beroende på vad du vill att konsumenten ska göra för att få ta del av kampanjen så ska värdet på premien vara därefter. En stor insats kräver en större belöning och tvärt om. Vi vet dock att konsumenten har inga problem att ta sig an en större utmaning om de får utdelning av sin insats.

4. Hur ska premien levereras?

Din kampanj blir genast mycket mer attraktiv om det finns en direkt koppling mellan prestation och premie. Det ska vara enkelt att delta och kan köparen få premien direkt i handen vid köpet så är det att föredra.

Ibland är det inte möjligt och andra kampanjmekaniker måste användas. Det viktigaste är dock att premien kommer nära inpå köp och att det är smidigt att registrera eventuella koder.

*Vi hjälper dig gärna med både utskick och premiehantering och alla våra kampanjer får en kampanjsajt där konsumenten hittar all info. Läs mer om vår kundserviceavdelning nedan!

5. Kommunikation av premie

Internt…

Det är viktigt att ha självförtroende med sig i kampanjen och slå på den stora trumman internt. Undvik i största möjliga mån att göra ”testkampanjer” med olika premier då dessa sällan faller väl ut. Vår erfarenhet är att testkampanjer sällan får samma engagemang som en skarp.

Externt…

Ledord: Var inte feg! Skylta upp till 100%. Kampanjen ska synas och kännas. Säkerställ att skyltmaterialet är enligt din plan i butiker och kom ihåg att om det inte har hänt mot konsument – så har det inte hänt alls.

6. Alla ska orka vara med…

Kampanjen får inte vara för svår utan ska vara lättillgänglig. Gör det så enkelt det bara går att delta. Det gäller kommunikation, erbjudandets utformning och hur man får premien. Målet är att alla ska känna att de har viljan och energin till att delta! Vi har lång erfarenhet av effektivt utformade kampanjer, vi hjälper gärna till.

7. Vad kan jag förvänta mig?

Snittet för tex en normal butikskampanj är ca 2% svarsfrekvens, men följer man råden ovan kan man nå nivåer som är 2-3 gånger högre.

Vill du se exempel på lyckade case? Kolla våra kundcase >>

 

*Vi gillar att skryta om vår kundserviceavdelning. Har du någon gång varit i kontakt med den förstår du varför!
 Kundservice håller öppet varje vardag mellan klockan 9.00 och 17.00 och svarar på alla frågor som möjligtvis kan uppstå kring en kampanj. Vi hjälper konsumenter vars värdebevis försvunnit på posten eller följt med kläderna in i tvättmaskinen. Dessutom ser de till att få iväg stora och små utskick åt våra kunder, för att i största möjliga mån bidra till en framgångsrik kampanj.
Kontakta oss så pratar vi vidare! 
Tel: 08-501 650 00, e-post: INFO@CUSTOMER.SE



PS. Att dessutom Barncancerfonden valt att samarbeta med oss i sitt GIVE HOPE-initativ, ser vi som ett kvitto på vår kunskap och effektivitet. DS.

 

Customer Logotyp
Customer Nordic AB
Industrigatan 8
611 38 Nyköping
+46 (0)8 - 501 650 00