top of page

customer.

Skribentens bildCustomer Nordic AB

Återkommande kunder - en viktig tillgång

Uppdaterat: 28 aug. 2023


Har du sålt en vara? ”Jippie, jag sålde min produkt! Målet är nått!” Det är en bra början, men ändå bara ett steg på vägen. Du misstar dig om du tror att jobbet är klart när du avslutar en affär. För visst är det lockande att få sälja din vara flera gånger om? Och just där, hoppas jag att du inser vikten av återkommande kunder och av att bygga långsiktiga relationer. Det är svårt att uppge exakta siffor på hur stor andel av företetags affärer som kommer från återkommande kunder – men grovt räknat uppskattas det någonstans mellan 65 -75 %. Det innebär att om du bygger upp en stabil bas med återkommande kunder så kan du skapa säkrare intäkter.

Så vad handlar det här om? Jo, att istället för att satsa mycket energi och pengar på att ständigt jaga nya kunder så sitter du redan på en guldgruva. Din befintliga kunder. Detta är de kunder som tidigare har haft goda erfarenheter av företaget. Och de är redan en bit på vägen till att bli dina lojala kunder.


Det har faktiskt visat sig att vad du gör efter din försäljning är precis lika viktigt som det du gör före.

Den ultimata framgången för din verksamhet ligger i att bygga ett starkt och personligt förhållande med din kundgrupp för att skapa förtroende.


Om vi bryter ner det något. Trygga kunder leder till lojala kunder som i sin tur leder till kundrekommendationer som senare mynnar ut i fler kunder! Det är ett enda härligt, och stort kretslopp!

Ett enkelt tips att förhålla sig till: behandla dina kunder som du behandlar dina vänner. Likt andra relationer så kräver även din kundrelation arbete, och det är en process som ständigt pågår.


Här kommer några tips som förklarar hur du bäst jobbar med att stärka relationen till dina kunder:

  1. Hör av dig efter köpet

  2. Visa din tacksamhet

  3. Ansträng dig för att ge en personlig service

  4. Erbjud ett mervärde utöver varan eller tjänsten du säljer

  5. Satsa på riktigt bra kundtjänst

  6. Se dig själv med kundens ögon


En sak att ha med sig redan från start är att det tar mycket tid och kräver mycket arbete för att skapa kunder som verkligen är lojala mot ditt varumärke. Det är inte lätt att förtjäna lojalitet, särskilt inte idag när världen är mer konkurrensutsatt än någonsin.


Men de kunde som du ständigt erbjuder en bra upplevelse kommer att bli och förbli lojala.

Customer Nordic vänder sig till företag som vill ha hjälp med generösa belöningar som matchar deras kunders intressen. Vårt erbjudande hjälper ert varumärke att utvecklas till minnen och långsiktiga relationer. Ökad försäljning, högt värderade kampanjer, stärkt lojalitet och förbättrad marginal. Den emotionella påverkan står högt i kurs för konsumenten, kort och gott; Dina kunder handlar för att de känner för det - få dem att känna något!





Tre symboler till sociala medier
Sociala medier



31 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page